Cauta in site


Puteti primi newsleterul nostru cu cele mai noi articole daca va abonati gratuit prin email. Ne puteti scrie la adresa de email office[at]secretelefemeilor.ro sau folosind formularul de contact.

Home » Design interior la tine acasa » Nu numai vase...




Nu numai vase...

Ca tusele de lumina intr-un tablou, vasele si recipientele intr-o amenajare interioara sau intr-o gradina au importanta lor in definirea stilistica a spatiului pe care il „populeaza”. Formele, culorile, jocul cu lumina pe care acestea le pot nuanta sunt calitati cunoscute ale recipientelor decorative care, dincolo de valoarea lor plastic-simbolica ofera si utilitate compozitiilor decorative.

Dispunand ca si sculpturile de avantajul tridimensionalitatii, vasele mai au o calitate: pot „tine”

apa, uleiuri, pamantul de flori, obiecte in compozitii interesante, bijuterii, etc, de aceea un vas nu este numai un vas, ci este un vas cu flori, cu fructe, cu.... ce vrem noi!

... deci, interiorul unui vas este la fel de important ca si exteriorul sau, culoarea, forma, transparenta. Jocurile de forme, texturi,  lumina reflectata de material si lichidul pe care il „inchide”, flori si plante pot face dintr-un vas pretextul unei „constructii” cu valori simbolice si estetice care va imbogati afectivitatea unui spatiu.

Putem da exemplul clasic al  ikebanei japoneze, considerata arta aranjarii elementelor vegetale in vase special creeate de o anumita forma si culoare, in concordanta cu ceea ce doreste sa exprime floricultorul cu ajutorul acestui aranjament. In aceste vaze, pozitia si numarul elementelor componente sunt conditionate de tema aranjamentului.

Forme, culori si materiale

Inalte, plate, rotunde sau traditonal populare, cu forme neconventionale, recipientele sunt cuvinte care pot „lega” discursul ambiental al spatiului in fraze.

Putem opta pentru contrastul stilistic intre vase si mobilier in cautarea echilibrului ambiental, astfel intr-o incapere cu mobilier ultramodern, in crom, lemn si sticla putem aranja un perete cu vase de portelan colorat sau lut ars vopsit cu motive traditionale, care va „incalzi” camera cu tuse de culori si texturi naturale. Sau si mai bine, intr-o camera cu mobila veche, restaurata, vasele din sticla colorata sau cristal in forme simple, reflectand lumina vor da o nota de rafinament, modernitate si vitalitate ansamblului general.

Uniformitatea stilistica vase-mobilier nu este recomandata deoarece aceasta este obositoare; un interior de epoca cu vase grele, incarcate va deveni monoton si anost, iar o camera cu mobilier in forme drepte, unghiulare si materiale moderne (inox, sticla, suprafete lucioase) intesata de vase cu forme pure din materiale transparente si lucioase, va „raci” si mai mult atmosfera de interior. Deci atentie la forme, culori si materiale!

Vasele inalte stau foarte bine intr-un interior compus din linii orizontale, pe cand salatierele, farfuriile si recipientele plate si rotunde se potrivesc cu spatii dominate de verticale.

Vasele si lumina

Aici foarte importante sunt materialele, deoarece acestea, impreuna cu culoarea, reflecta lumina. Chiar si un vas din pamant ars, in culoarea sa naturala, luminat corespunzator, poate fi, la randul sau, o sursa de lumina si culoare.

Sticla, chiar matuita si portelanul, intr-o mai mica masura, pot fi considerate materiale transparente. Inafara de faptul ca acestea sunt „traversate” de  lumina asa zis ambientala, ele mai prind si luciri de la sursele de lumina focalizate (raze de soare, spoturi si corpuri de iluminat unidirectionate, etc.), deci in contextul ambiental vor fi considerate obiecte lucioase, chiar daca sunt colorate in masa. Pot fi amplasate in orice compozitie de forme si materiale, plasate oricum fata de lumina.

Lutul si pamantul ars, ceramica, nu sunt transparente, dar din cauza culorii (brun roscat), acestea sub incidenta oricarui tip de lumina isi vor spori paleta coloristica. De accea se vor integra foarte bine in interioare de culoare deschisa: alb, galben pai, cel mult bej si maro daca sunt mai deschise la culoare.

Vasele metalice (inox, argint, cupru, fier forjat, etc) sunt practic opace, dar lucirile purtate pot fi mai puternice si mai reci chiar si decat ale sticlei. Se potrivesc foarte bine pe lemn de nuante inchise (cires, nuc, stejar, abanos, etc.) cu orice fel de textura si pot fi asezate in colturi mai intunecoase.

Rachita, lemnul, bambusul si alte materiale lemnoase nu sunt practic materiale specifice confectionarii recipientelor. Acestea sunt materiale neconventionale si tin mai greu apa, de aceea ele sunt folosite de obicei in combinatie cu lutul, sticla sau metalul ca decoratie sau imbracaminte a unor alte vase. Sunt materiale opace, nu reflecta lumina si nu au luciri, dar texturile acestora sunt extrem de interesante. Un butoias vechi de coniac din lemn de cires poate fi suportul unui ghiveci de flori, sau o impletitura din rachita poate inveli o sticla cu o forma interesanta, dar fara valoare colorisica sau ornamentala. Se integreaza foarte bine intre obiecte de mobilier lucioase, din metal si sticla, drepte, functionaliste (in bucatarii si bai).

Schimband utilitatea initiala

Jocul de forme si culori intre mobilier, recipiente si ambient poate fi continuat si in plan ideatic, prin dislocarea functionalitatii initiale a vasului ales si reamplasarea lui intr-o utilitate neconventionala. In aceste cazuri umorul de bun gust al artistului este foarte important.

Astfel, un lighian vechi sau o salatiera adanca din portelan pictat poate deveni un foarte original lavoar de baie, sustinut de un cadru din inox cu picioare, efectul fiind maxim. Sau, borcanele vechi cu capac, din sticla, de obicei frumos colorate si inscriptionate, pot deveni recipiente pentru pastrarea unei colectii de scoici, pietre si stelute de mare, pe care le putem grupa in baie sau pe birou. Sticle de suc sau de spiterie vechi, cu forme interesate, pot deveni vaze pentru un fir de floare, iar pudrierele de epoca, din alabastru si argint pot sustine lumanari, fructe uscate sau compozitii aromate, care vor improspata aerul camerei. Totul depinde de imaginatia autorului!

Chiar daca subiectul nu poate fi epuizat in cateva randuri de revista, important de retinut mi se par urmatoarele cuvinte legate de amplasarea unui vas intr-un spatiu care se doreste articulat stilistic: compozitie prin contrst, raportul recipientului cu lumina, texturi, materiale si culori armonios dozate si nu in ultimul rand raportul utilitate-simbol cu care vasul contribuie la ansamblul compozitional.

Arhitect Catalina Bozero 

Contact: bozeroka@yahoo.com

 

      




Adauga link partener | filme porno romanesti  | Chaturbate  | Parchet lemn masiv Montaj parchet si scari de lemn masiv | Cursuri informatica pentru copii  | Tractari Auto Rami  | Revista online pentru femei  | Transport containere  | Realizare site Wordpress Instalare si configurare Wordpress | Tractari auto ieftine  | Clinici de fertilizare din Romania Portal - Clinici de fertilizare din Romania | Narghilea Narghilea | Casa DEX Casa DEX | Fara contabilitate Fara contabilitate | Cine sunt Cine sunt | 
TGM 2016